Tannlege Oslo
Rotfylling av tann, Rotfylling smerte, Rotfylling betennelse, Rotfylling vondt, Rotfylling smerter, Rotbehandling, Tannråte, Rotfylle

vanlig tannbehandling spesialist behandling tannlege priser
venstre topp bilde på tannlege oslo siden

Vanlig Tannbehandling

Vi føler oss forpliktet til å levere tannbehandlingsinformasjon
av høy kvalitet, og vi jobber kontinuerlig for våre pasienters tilfredshet. Her kan du lese mer om tannråte, rotfylling av tann, rotfylling smerte, midlertidig fylling, rotfylling betennelse, rotfylling vondt, rotbehandling, rotfylle, smerter etter rotfylling.

hygiene
bro
krone
tannprotese
vanlig fylling
rotfylling
implantater

Rotfylling av tann / Tannråte / Rotbehandling

Rotfylling av tann (les også om endodontiske behandlinger): Dette er noe tannlegen utfører for å fjerne betent vev og infeksjon i tannroten, og betennelse i rotkanalene nedover mot rotspissen og benet omkring tannen. Med riktig pleie vil en endodontisk behandlet tann fungere normalt i mange år fremover.

Rotbehandling: Fortennene har bare en rotkanal, og en jeksel kan ha tre eller fire rotkanaler. Derfor kan det ta alt fra 30 minutter til en time å få behandlet en tann ved førstekonsultasjon hos en tannlege. Ved førstekonsultasjon spyler og renser tannlegen rotkanalene med bakteriedrepende midler, så legger han inn en midlertidig fylling som inneholder antibakterielle stoffer, og til slutt tetter han hullet, midlertidig. Denne midlertidig fyllingen skal få virke i 2-3 uker før den tas ut. Er ikke alle bakterier døde, må du ha enda en midlertidig fylling med mer antibakterielle stoffer. Etter dette kan tannlegen tette de sterile rotkanalene, og til slutt tette hullet med en tannfylling av kompositt eller porselen. Dersom det ikke er mye tannsubstans igjen å feste fyllingen til må du ha en tannkrone i steden.

Rotfylling smerte (før rotbehandling): Mange forbinner det å rotfylle med smerter, men en rotbehandling trenger ikke alltid å gjøre vondt. Det verket som er dannet omkring rotspissen av tannen, er ikke alltid vondt å fjerne. Og derfor kan visse rotfyllinger foregå uten bedøvelse. Når man kjenner store smerter og har vondt langs hele kjevebenet, kommer dette som oftest av at verket eller betennelsen ved rotspissen av tannen har spredt seg utover, og det er det som gjør vondt.

Smerter etter rotfylling: Har du vondt i tannen eller området rundt tannen etter en rotfylling, kan dette komme av flere grunner:

• Selve inngrepet - Det er ikke uvanlig å være øm og ha litt vondt opp til noen dager etter en rotbehandling. Fantomsmerter på opp til en eller to uker kan også forekomme, men det er altså ikke noe farlig. Er du usikker, ta kontakt med tannlegen.
  • For høy fylling eller tannkrone - Dersom det er vondt når du biter sammen, kan dette komme av at fyllingen eller tannkronen er litt for høy. Om du kontakter tannlegen vil han kunne slipe og tilpasse denne.
  • Tannrot fortsatt betent - Dersom du blir hoven i tannkjøttet eller kinnet etter en rotfylling, kan dette komme av at ikke alle bakterier i tannroten er blitt fjernet skikkerlig. Da må du tilbake til tannlegen for å rydde opp.
  • Vanlig hevelse - Er du hoven i tannkjøttet eller kinnet etter rotbehandling, kan dette også rett og slett bare være en vanlig hevelse på grunn av inngrepet. Verket eller pusset må imidlertid fjernes på en eller annen måte. Ta kontakt med tannlegen og han vil enten fjerne pusset selv eller skriver ut litt penicillin eller antibiotika til deg.

Det kan være en rekke årsaker til at du trenger en rotfylling. Her er noen eksempler:

1. Et hull i tannen har fått være til stede lengre enn nødvendig, og til slutt infisert nerven. Dette kalles tannråte. Men det er ikke alltid at tannråte er grunnen til at du trenger en rotbehandling...
  2. Noen ganger kan det hende at et tidligere tannlegebesøk, hvor tannlegen har boret for langt inn ved et uhell, er årsaken til at du trenger en rotfylling.
  3. En annen grunn kan være at du har fått et slag eller et støt mot tennene, og nerven ved rotspissen er blitt revet over.
  4. Eller gjentatte tannbehandlinger på en og samme tann, som for eksempel boring, fyllinger, og til slutt en krone. Disse påkjenningene kan svekke tannen, og til slutt kan nerven i tannen rett og slett bare dø, og skape betennelse.

hva koster rotfylling? For mer informasjon om hvor mye koster rotfylling se priser på rotfylling, klikk her: Rotfylling pris

Klikk på et av bildene for å se og lytte til mer informasjon om rotfylling:

Operasjon / Prosedyre Rotfylling årsak
video kommer video kommer